Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Via Balticaa pitkin II (Liettua-Puola) | 26.9.2015


LIETTUA



Matka jatkui edelleen Via Balticaa pitkin halki Liettuan maaseudun. Liettuan historia on hyvin monijakoinen. Toisinaan Liettua on ollut Puolan miehittämä ja sittemmin taas Venäjän vallassa. Historia kertoo jopa Ruotsin joskus miehittäneen Liettuan.

Jäänteinä neuvostoajoista siellä täällä (Viro, Latvia. Liettua) näkyi kolhoosi ajan isoja tiloja. Pääsääntöisesti näyttivät olevan tyhjillään.


Kaunasin Kaunas camp Inn leirintä-alueella viivyimme pidempään. Se sijaitsi Lampedis järven rannalla lähellä kaupunkia.Ilmat olivat helteisiä ja paikka sijaitsi hyvän uimarannan liepeillä. Täällä oli jopa sauna suomalaisittain ja tosi ystävällinen henkilökunta. 

Reissun kohokohtia olivat tällaiset siistit paikat, jossa sai pestä kertynyttä pyykkiä sekä käydä suihkussa hyvällä fiiliksellä. Sosiaaliset tilat eivät aina niin kaksisia ole - joissakin home ja viemäri saattaa haista jo matkan päähän ja paikat olla huonosti kaikinpuolin pidetty. Erityisesti baltiassa ja Puolassa huomasi että 3 tai 4 tähteä eivät ihan vastaa suomalaista tähtiluokitusta. Toisaalta yhä enenevissä määrin camping alueisiin halutaan panostaa.






                                                                      Kaunas


Kaunas on Liettuan toiseksi suurin ja alati kasvava opiskelijakaupunki  Neris ja Nemunas jokien risteyksissä. Kaupungilla  on vahva historia hansakaupunkina, josta välittyy edelleen niin Puolan kuin keskieuroopan vaikutus.

Kaunasin sanotaan olevan enemmän liettualainen kuin esim. Vilna. Paikallinen sanonta kuuluu "Vilna on Liettuan pääkaupunki, mutta Kaunas on liettualaisten todellinen pääkaupunki". Kaupungin Laisvės alėja katu on upea nähtävyys jo itsessään. Kadun toisessa päässä siintää St Michaelin kirkko.






Kaunas kaupunkina on kaunis sekoitus vanhaa ja modernia. Toisaalla on moderneja ostoskeskuksia ja vanhassa kaupungissa saa fiilistellä vanhaa tunnelmaa. Kävelykadulla sijaitsi useita houkuttelevia ruokapaikkoja. 

Bongasimme Taluttin jonka Tex Mex annokset olivat superrunsaat. Kaikenlisäksi huippu edullista. Tämän ruokapaikan sisustus oli niin MUST että alkuun vaan silmät pyöri kun ihastelin kokonaisuutta. Kaunis yhdistelmä uutta ja vintagea meksikon hengessä.




Tämän seudun ainut miinusmerkki tuli Kaunasiksen hämäristä taksikuskeista. Ollessamme naisporukalla kaupungilla, hyppäsimme lennosta taksiin joka sitten ajelutti meitä kliseisesti pitkin pimeitä teollisuuslaueita. Jossain kohtaan meinasi nousta kylmä hiki otsaan että hetkinen mites tämä juttu nyt päättyykään ?  Erityisen haastavaa oli, kun taksikuski ei puhunut sanaakaan englantia. No onneksemme pääsimme mutkien kautta ehjinä perille :D



PUOLA 



Siinä missä Viro, Latvia ja Liettua ajettiin hetkessä päästä päähän - Puolan mittakaava yllätti. Tuntui että tiet jatkui ja jatkui aina vaan. Välillä mentiin läpi kylien, pienten kaupunkien ja taas toisinaan ohi viljavien kauniiden pelto- ja maalaismaisemien. 

Puolassa viljapellot notkuivat keltaisenaan heinäkuun puolessa välissä ja puintikoneita näkyi siellätäällä puintihommissa. Tuli mieleen, että kyllä pohjoisen viljelijät ovat oikeasti hivenen eriarvoisessa asemassa. Suomessa samaan aikaan vasta odoteltiin viljan kasvua täyteen mittaan sateiden keskellä.


Puolassa Katolisella kirkolla on edelleen suhteellisen vahva sija. Teiden varsilla näkyi niin teiden suojelupyhimysten muistomerkkejä kuin tienvarsille liikenteessä menehtyneiden ihmisten muistoiksi merkittyjä ristejä. Kertomukset hurjasta liikenteestä ja tilastoista tuli näin todeksi.

Olimme lukeneet paljon Puolan teiden huonoudesta ja hurjasta liikeenteestä. Pääteiden kunto oli hyvää. Ilmeisimmin teistä pidetään nykyään huolta. Liikennettä oli edelleen paljon ja olin ihan tyytyväinen että mieheni oli ratissa. Hurjaksi voisi mainita esim. valtavat rekkakolonnat jotka viilettivät suurilla nopeuksilla ja ohituksilla eteenpäin. Rekat yleensä ajoivat toisissaan kiinni, niin että niitä oli vaikea lähteä ohittamaan. Tilastojen mukaan tieliikennekouolleisuus on edelleen Puolassa suurta. Meille sattu ehkä hyvä tuuri mutta meidän aikanamme liikenne oli maltillista ja tämän reissun päättömimmät ohitukset koettiin Ruotsin puolella. 






Matkan varrella näkyi Baltiasta tuttuja haikaranpesiä siellä täällä. Ja pientä konfliktiakin näkyi tienvarsilla paikoitellen. Muuten matka jatkui suhteellisen rauhallisesti.





Yhden yön yövyimme n.20 km ennen Varsovaa paikallisella maatilalla jossa oli mm. erilaisia kotieläimiä. Lapset risti paikan "Preeriaksi" sillä niin kuivalle karrelle oli palannut nurmi. Siellä sitten koimmekin reissun ainoan kunnon ukkosmyräkän. Majatalon väki kertoi, ettei viikkokausiin ollut satanut ja vesisade oli enemmän kuin toivottua. No nyt tuli reipas sadekuuro joka kasteli kunnolla kuivettuneen maan ja hetkessä kuuro oli taas ohitse.

Seuraavana päivänä matka jatkui eteenpäin. Varsovan lähellä liikenne muuttui ruuhkaiseksi. Siellä etenemimme etanan vauhtia ja jokunen tovi kuluikin ennen kuin pääsimme Varsovan länsipuolelle.






Varsovan 1.7 miljoonan asukkaan kaupunkisiluetti. 


Puolan länsipuolella köysimme kahden epäonnistuneen yrityksen jälkeen ihanan rauhallisen leirintäalueen Poznanin eteläpuolelta. Camping alue sijaitsi suurten mäntypuiden katveessa järven vieressä. Täällä ollessamme lämpötilat kipusivat yli 30 asteen.


Poznan centrum.jpg

kuva  
Poznan on yksi Puolan vanhimmista kaupungeista ja asukkaita yli 500 000. Poznanin arkkitehtuurissa näkyy vahvasti Saksan vaikutus, sillä Poznan kuului aikoinaan Saksalle liki parinsadan vuoden ajan. Vanhassa kaupungissa on nähtävää -  mm. Stary Rynekin aukion alue.

Nykyään Poznan on tärkeä teollisuuden, opiskelun ja  sivistyksen sekä elinkeinoelämän keskus. Kaupungissa sijaitsee mm taloustieteellinen korkeakoulu. Suomalaisittain Jyväskylä on Poznanin ystävyyskaupunki :)

Poznanissa on mielenkiintoinen sekoitus vanhaa kaupunkia ja historian havinaa kuin modernia arkkitehtuuria. Paikka on tunnettu erilaisista Outlet Factory-liikkeistä. Näissä outleteissa kannattaa ehdottomasti piipahtaa jos täällä suuntaa liikkuu.



Malta ostoskekuksen eteen oli tehty mukavia ja rentoja oleskelutiloja kuormalavoja hyödyntäen. Tämäntyyppistä voisi olla meillä kotosuomessakin. Ostoskeskusten pihat tuppaa meillä oleman lähinnä asfaltoitua parkkipaikkaa. 


Poznanissa sijaitsevassa vesipuistossa vietimme yhden päivän hellettä paossa.

Aina ei löydetty sopivaa yöpymispaikkaa ja silloin majoituimme vaikkapa ns. rekkaparkeissa moottoriteiden varsilla. Yhdessä rekkaparkissa kävimme myös ns. rahtariruokalassa syömässä paikallista puolalaista kotiruokaa :)

Tällainen matkapostaus tällä kertaa.
Kiitos jos jaksoit lukea :D

Sike