Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Näköluokan sisustukseen syvyyttä _ambient designin_ kautta | 10.6.2016


Millainen tilasisustus rakennetaan koululaisille kun tilaa käyttävät opiskelijat eivät näe ollenkaan tai näköä on jäljellä hyvin vähän?
  Sain mahdollisuuden lähteä mukaan uudiskouluhankkeeseen projektin loppusoralla. Materiaali- ja kalustehankinnat oli jo päätetty -  tästä huolimatta sain suunnitella tietynlaista tulevaisuuden näköluokkakonseptia tilaa käyttäville. Toivomuksena oli lähinnä se, ettei mitään perinteisiä pulpettijuttuja - vaan jotain  uutta ajatusta tilaan.


Lähtiessäni etsimään tietoa - tutustuin eri aisteja hyödyntävään ambient designiin - joka sittemmin vei mennessään. Ambient design - ambience design on lyhykäisyydessään designia ja sisustusta kaikille aisteille, jossa pyritään kokonaisvaltaiseen tilakokemukseen. Parhaimmillaan tila tuo elämyksiä ja jää positiivisesti mieleen. Perinteisen näköaistein koettavan lisäksi tuodaan tilaan esim. äänimaailmaa, tuoksuja, käsinkosketeltavia materiaaleja yms.


Millainen tilasisustus sopisi näköesteiselle? Näköesteisen tilasuunnittelussa  on paljon huomioitavia asioita. Erityisesti huomioitavaa ovat käytettävyys, turvallisuus, valaistus (häikästymisherkkyys, valoarkuus), värit voidaan nähdä poikkeavasti,  tilassa ei saa olla törmäysvaaraa,  teräviä kulmia jne..Näköesteisen kuuloaisti voi olla todella hyvä, sillä muut toimivat aistit pyrkivät korvaamaan menetettyä. Näinpä äänet saatetaan kuulla vahvasti  jolloin akustiikan merkitys kasvaa. Kokemuksen tuomaa ja tutkittua tietoa löytyy  hyvästä tilasta.


Projektissa tarkastelinkin luokkaa enemmän kontrastien ja pinnan muotojen kautta,Perinteisen pulpettiryhmittelyn sijaan toin tilaan muunneltavat pöydät sekä "oppisohvan". Sohva toimii myös tilanjakajana ja johdattavana elementtinä. Pulpetti/pöytäryhmät on aseteltu niin, että tarvittaessa avustaja mahtuu viereen (3 opiskelijaa + 3 avustajaa). Samaan aikaan toinen puolisko luokasta pystyy opiskelemaan oppisohvalla toisen opettajan/ohjaajien avustamana.





Mitä laajemmasta aistiesteisyydestä/vammaisuudesta onkaan kyse -  sitä enemmän pyritään hyödyntämään jäljellä olevia aisteja - esim. tuntoaisti - tuomalla tilaan vaikkapa erilaisia tekstuureja. Seinäpinnoitteeksi valitsinkin niin lakattua betonimaista pintaa, kuin korkkia ja puumateriaalia, joissa on erilainen pinnan tuntu. Ajatus oli, että seinäpintoja saa luvan kanssa koskettaa ja ne on käsitelty helposti puhdistettaviksi. Materiaalit toimivat  samalla lisäankkurina tilan koordinoimisessa.
 



Mitä mieltä olet tällaisesta tunnelmadesignista? Onko sinulle ambient design l. tunnelmadesign jo tuttu asia?

Mukavaa ja rentouttavaa viikonloppua :)

Sike

14 kommenttia:

  1. Eipä ollut tuttu juttu - ja on varmasti haastavaa mutta mielenkiintoista!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oli haastavaa, mutta samalla todella mielenkiintoista. Lähden itse purkamaan tällaisia asettumalla mahdollisiimman pitkälle tilaakäyttävien asemaan ja kuvittelemalla niin paljon kuin pystyn millaista olisi itse olla näköesteinen. Aikanaan aiemmissa opinnoissatutstuimme liikunta esteiseen liikkumiseen konkreettisesti mm. pyörätuolin avulla. Silloin aukesi monta asiaa, mitä arkkitehtuurissa ja tilasuunnittelussa tulisi tehdä toisin - jotta liikuntaesteisten olisi helpompi käyttää tilaa :)

      Poista
  2. Aivan huikean ihania sisustusratkaisuja! Luokkatila on todella
    viihtyisä, miltei kodinomainen. Näkörajoitteiset koululaiset
    viihtyisivät tuollaisessa luokassa takuuvarmasti. Tila on valoisa,
    kodikas ja turvallinen. Peukut suunnittelijalle <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Teija :) ♥ Kuvista ei ihan kaikki välity, mutta pääideat sentään. Oppisohva sai meidän koululaisilta peukkuja :D. Ei ehkä toimisi isolla perinteisellä luokkaryhmällä mutta tällaisella pienemmällä kyllä. Kodikkuus onkin tärkeä aistirajouttuneille ja uskon että luonnonmateriaalit puu-, korkki-, puuvilla yms. tuo tilaan lisäviihtyvyyyttä. Kangas sohvassa tulee tietysti olla pyyhittävä ja antibakteerinen.

      Poista
  3. Sinulla on mielenkiintoinen projekti meneillään! Tuo tunnelmadesing ei ole tuttu millään tasolla, mutta kiinostus heräsi kyllä.
    Mukavaa viikonloppua!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moniaistillinen Ambient design on kyllä mielenkiintoinen lähestymistapa. Elämyksellisyyden tuominen aistirajoitteisten tilaan ja vielä moniaistillisesti on haastavaa. Kivaa viikonloppua Souliina :)

      Poista
  4. Vautsi miten mielenkiintoiselta kuulostaa! Eikä ole ambient design tuttu, vaan täytyypä tutustua aiheeseen. Jotenkin ihan superin kuuloista, etenkin kun minulla on kokemusta niin kehitysvammaisten kuin näkövammaistenkin ohjaamisesta. Tästähän saisi rutkasti lisäosaamista omiin sisustussuunnitteluopintoihin :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ehdottomasti Jossu. Itselläni on myös terveydenhuollossa toimimisesta kokemusta - työskentelin suuhygiestinä ennen alanvaihtoa ja tein töitä normivastaanottojen lisäksi niin tavallisissa oppilaitoksissa kuin kehitysvammaisten ja vanhusten parissa sekä erilaisissa hoivalaitoksissa. Ehkä sieltä tulikin se innostus, että oli innostavaa yhdistää aiempi työelämän kokemus ja sisustusarkktehtuuri&muotoilu :)

      Poista
  5. Ei ollut tuttua etukäteen.
    Aivan mahtavaa, että tuollainen on kehitelty. Paljon enemmän mietittävää, kun kyseessä on suunnittelu erityistarpeita vaativalle ryhmälle. Tuo sohva on muuten aivan upea idea.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla. Tykkään sohvaajatuksesta itsekin ja uskon sen myös toimivan. Toivottavasti luokkatiloja kehitetään rohkeammin uusilla näkökulmilla.

      Poista
  6. Mielenkiintoinen projekti sulla käsillä. Hieman minulla on kokomusta koulutukseni/entisen työni kautta ko. Suunnitelmissasi tunnelma vaikuittaa oikein mukavalta, varmasti opiskelijat viihtyvät. Mukavaa viikonloppua!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. On ollut todella mielenkiintoinen prokkis ja aivan mahtavaa oppia uutta ja sekä saada uutta näkökulmaa omaan tekemiseen. Kivaa Juhannuksen aikaa ♥

      Poista